
- Questo evento è passato.
Night of the 3 Giants | Madeira / Lotz / Zingaro
22/06/2018 @ 19:00 - 22:00
Evento Navigazione

Night of the 3 Giants | LOTZ / MADEIRA / ZINGARO
22 de Junho Às 19h
Entrada 3€ para não- sócios
Mark Alban Lotz (Germany/Holland) – Piccolo, C Flute, Alto Flute, Bass Flute, Bansuri, Prepared Flute, voice
Joao Madeira (Portugal) – Contrabaixo
Carlos “Zingaro” (Portugal) – Violin
A Zaratan tem o prazer de receber o improvisador e flautista Mark Alban Lotz. Uma personalidade vibrante na cena musical holandês e internacional, por esta ocasião Mark Alban Lotz vai colaborar com dois improvisadores portugueses de alto calibre: o baixista João Madeira e o violinista Carlos “Zingaro”. Um encontro de música interactiva e dinâmica por três gigantes. Do free jazz. Mark Lotz irá abrir o concerto com um dos seus impressionantes recitais solo.
BIOS:
Mark Alban Lotz
Crescido na Tailândia, em Uganda, e na Alemanha, o seu apetite por aventuras musicais o leva a viajar pelo mundo.
Com uma voz única numa gama impressionante de contextos musicais, explora e redefine tradições divergentes.
Aclamado tanto pela sua criatividade inquieta quanto pelo seu virtuosismo como jogador. Trabalha constantemente e procura novas colaborações e gravações, o que resulta numa enorme produção. Colaborou com um enorme elenco de artistas nas últimas duas décadas, tornando-se uma referência do que a nova música (jazz?) está-se tomando agora. Constrói uma ponte entre o jazz e a música contemporânea, muitas vezes cruzando fronteiras com outras culturas musicais do mundo.
Carlos Zingaro
Começa a estudar música com 4 anos, tornando-se profissional aos 13, como membro da Orquestra Universitária de Música de Câmara. Para além dos estudos de violino frequenta também os cursos de Órgão e Canto Gregoriano. Estudos de musicologia, música electro-acústica e música contemporânea (teatro-música) fazem parte de permanências na Universidade Técnica de Wroclaw (Polónia) e na Creative Music Foundation (New York). Curso de Cenografia da Escola Superior de Teatro de Lisboa.
Pioneiro em Portugal na utilização das novas tecnologias na composição e interacção em tempo real, assim como nas relações som / movimento e “composição imediata”.
Nos mais importantes festivais e concertos de “improvisação” e “nova música” na Europa, América e Ásia, apresenta-se em solo absoluto ou em grupos com os compositores / músicos internacionalmente mais significativos nestas áreas musicais, como Fred Frith, Peter Kowald, Joêlle Lèandre, Daunik Lazro, Richard Teitelbaum, Derek Bailey, Otomo Yoshihide, George Lewis, Christian Marclay, Evan Parker, Frederic Rzewski, Elliott Sharp, Keith Rowe, etc.. É elogiado por nomes que vão de La Monte Young a Siegfried Palm, de Alvin Lucier a Steve Lacy e John Zorn.
Foi o director musical de OS CÓMICOS – GRUPO DE TEATRO, assim como, anos mais tarde, o fundador da galeria com o mesmo nome.
Colaborou com diversos coreógrafos, encenadores e realizadores como Olga Roriz, Michala Marcus, Paula Massano, Vasco Wellenkamp, Vera Mantero, Francisco Camacho, Giorgio Barberio Corsetti, Ricardo Pais, Constança Capdeville, Fernanda Lapa, Carlos Avilez, António Rama, Seixas Santos, Ludger Lamers e Francis Plisson.
Tem uma produção discográfica, em nome próprio ou colaborações com outros músicos / compositores, de mais de 50 títulos, com edições em França, Suíça, Alemanha, Canadá, Itália, Inglaterra, Japão, Holanda, USA. Atribuições de melhor disco do ano na WIRE Magazine (GB), CODA (Canadá) e ainda dois “Chock de La Musique – Monde de la Musique” (FR).
É, desde 2002, o fundador e presidente da associação GRANULAR, dedicada ao experimentalismo nas artes sonoras e relações interdisciplinares.
João Madeira
Começou a estudar contrabaixo no Conservatório, aos 12 anos, e seguiu depois o seu próprio percurso, tendo iniciado a sua pesquisa estética pela poesia, com um livro de poemas, publicado em 2002. Após a sua licenciatura em Musicologia em 2003, fez investigação, coordenou um sector cultural público, iniciando depois a actividade pedagógica que desenvolve actualmente. Estudou diversas linguagens musicais extra-ocidentais, antes de se dedicar exclusivamente à improvisação livre / composição. No teatro e cinema, colaborou como compositor, músico, actor, sonoplasta e director musical – A Fabrica de Nada, Agora eu era, África de José de Guimarães, ou Para Acabar são algumas das suas participações. A solo destaca-se o seu projecto de vídeo-art Aero (2011), mas actualmente é reconhecido pela sua colaboração regular com a V.G.O. de Ernesto Rodrigues, pelo trabalho desenvolvido com o seu trio GALMADRUA, bem como o dueto com Hernâni Faustino, ou as suas parcerias com Margarida Mestre e Constança C. Homem, em projectos multidisciplinares, contexto artístico que, desde sempre, privilegia.
[English Version]Night of the 3 Giants | MADEIRA / LOTZ / ZINGARO
June 22 at 7PM
Entry 3€ for non-members
Mark Alban Lotz (Germany/Holland) – Piccolo, C Flute, Alto Flute, Bass Flute, Bansuri, Prepared Flute, voice
Joao Madeira (Portugal) – Contrabass
Carlos “Zingaro” (Portugal) – Violin
Zaratan is very proud to welcome the egendary improviser and flutist Mark Alban Lotz. Lotz.
A vibrant personality on the Dutch and international music scene, Mark Alban Lotz will collaborate with two Portugese improvisors of high caliber: bass player Joao Madeira and violinist Carlos “Zingaro”. A meeting in dynamic interactive music by three giants. Mark Lotz will open the concert with one of his stunning solo recitals.
BIOS:
Mark Alban Lotz
Raised in Thailand, Uganda and Germany, his appetite for musical adventures takes him all over the globe. Here ears are all open.
A unique voice in an astounding range of musical contexts, exploring and redefining divergent traditions.
Acclaimed as much for his restless creativity as for his virtuosity as a player. Constantly working on and searching for new collaborations and recordings, resulting in an enormous broad output.
Worked with a huge cast of artists over the last two decades, a reference as to what new grounds (jazz?) music is heading now.
He builds an bridge between jazz with contemporary music, often crossing borders with other music cultures of the world.
Carlos “Zingaro”
He undertook classical music studies at the Lisbon Music Conservatory from 1953 to 1965, and during the years 1967/68 he studied pipe organ at the Sacred Music High School. Also, during the 1960’s, he was a member of the Lisbon University Chamber Orchestra. In 1967 he formed PLEXUS, the only Portuguese group at the time to have developed a new musical approach based on contemporary music, improvisation and rock; the group recorded a 45rpm single for RCA-Victor in 1968. From 1975 onwards Carlos “Zingaro” has performed with a wide variety of improvising musicians: Barre Phillips, Daunik Lazro, Derek Bailey, Joëlle Léandre, Jon Rose, Otomo Yoshihide, Christian Marclay, Peter Kowald, Roger Turner, Rüdiger Carl, Wilbert DeJoode, Evan Parker, Günter Müller, Mats Gustafsson, Mark Dresser, Paul Lovens, etc.. In 1978 he was invited by the Wroclaw Technical University in Poland to participate at the 1st Instrumental Theatre Meeting, and in 1979 he won a Fulbright Grant and was invited by the Creative Music Foundation in Woodstock, New York to participate in meetings, classes and performances with such composers as Anthony Braxton, Roscoe Mitchell, George Lewis, Leo Smith, Tom Cora and Richard Teitelbaum (a regular collaborator and with whom he premiered his piece GOLEM at Ars Electronica / Linz in 1990). He also gave lectures on New Notation Concepts, Movement and Sound, and the inter-relationship of Improvisation and Body Attitude. As a soloist, or with other musicians and composers, Carlos “Zingaro” has performed at many of the most important new “free music” festivals in Europe, Asia and America. He has more than 50 published records under his name or in collaboration with other musicians / composers. A substantial level of Carlos “Zingaro”’s musical activities is associated with theatre, film and dance. He has also been stage and costume designer for several other theatre and new dance productions. He has produced several film scores and worked extensively with dancers and dance companies such as the Gulbenkian Dance Company, the Opéra de Genève Dance Company, Michala Marcus, Aparte, Olga Roriz, Vera Mantero, Francis Plisson / Marouchka, Ludger Lamers, etc.. Since 2002 he is the founder and president of experimental arts / music association GRANULAR.
João Madeira
He began studying bass at the Music at the age of 12 and then followed his own course, starting his poetic aesthetic research with a book of poems, published in 2002. After his degree in Musicology in 2003, he did research, coordinated a public cultural sector, and then started the pedagogical activity it is currently developing. He studied several extra-Western musical languages before devoting himself exclusively to free improvisation / composition. In the theater and cinema, he collaborated as composer, musician, actor, sound engineer and musical director – – A Fabrica de Nada, Agora eu era, África de José de Guimarães, or Para Acabar are some of his participations. He highlights his solo video-art project Aero (2011), but is currently recognized for his regular collaboration with Variable Geometry Orchestra of Ernesto Rodrigues, for the work developed with his trio GALMADRUA, as well as the duet with Hernâni Faustino, or his partnerships with Margarida Mestre and Constança C. Hemem, in multidisciplinary projects, an artistic context that healways privileges.